30.05.2022
Volvo si nechalo patentovať kompaktnú prevodovku s mokrými spojkami pre elektromobily
Volvo si nechalo zaregistrovať kompaktnú dvojstupňovú prevodovku pre elektromobily. Pôvodná patentová prihláška bola podaná v roku 2019 a podľa všetkého ide o techniku, ktorá by sa mala už čoskoro objaviť v pripravovanom batériovom nástupcovi modelu XC90.
Volvo si nechalo zaregistrovať kompaktnú dvojstupňovú prevodovku pre elektromobily. Pôvodná patentová prihláška bola podaná v roku 2019 a podľa všetkého ide o techniku, ktorá by sa mala už čoskoro objaviť v pripravovanom batériovom nástupcovi modelu XC90. Nový crossover mixujúci prvky SUV a kombi sme prvýkrát videli v podobe konceptu Recharge a podľa švédsky médií by novinka mala niesť označenie Embla, čo je škandinávske ženské krstné meno a zároveň ide podľa severskej mytológie o prvú ženu.
Nový vlajkový crossover by mal byť oficiálne predstavený už na jeseň tohto roka a nie je vylúčené, že sa pripravovaná prevodovka postupne objaví aj v technicky spriaznených elektromobiloch Polestar 3 a Lotus Eletre.
Samotná prevodovka zachytená v patentovej prihláške Volva je dvojstupňová, teda rovnako ako tá, ktorú by ste našli pri zadných elektromotoroch Porsche Taycan a Audi e-tron GT koncernu Volkswagen. Kým iné batériové auta väčšinou využívajú len jednostupňové redukčné prevodovky, nemecké autá pomocou tejto techniky zlepšujú svoju akceleráciu, maximálnu rýchlosť i celkovú efektivitu.
O niečo podobné usiluje i švédska novinka. „Dvojrýchlostná prevodovka môže znížiť celkové náklady na systém, zlepšuje totiž pružnosť a umožňuje použiť menší elektromotor, ktorý vozidlu poskytne vysoký krútiaci moment a zároveň i značnú maximálnu rýchlosť,“ uvádza dokumentácia Volva.
Švédi v tomto samozrejme nie sú osamotení. Podobné prihlášky si v poslednom čase nechali zaregistrovať viacerí výrobcovia prevodoviek a podobnej techniky, napríklad ZF, Magna Powertrain, Oerlikon Graziano, respektíve pôvodom severoamerický nadnárodný koncern Dana Incorporated. Práve nemecké ZF patrí v tomto smere k priekopníkom a tvrdí, že ďalší prevodový stupeň umožňuje elektromobilom predĺžiť dojazd o 5 percent.
Zvláštne na švédskej iniciatíve je to, že si Volvo vyvinulo a nechalo tento typ prevodovky patentovať vo vlastnej réžii, presnejšie povedané, že nevyužilo technológie vyššie spomenutých dodávateľov. Pravdepodobne to súvisí aj s tým, že s švédska značka ponechala svoju starú továreň na výrobu motorov v Skövde, kde je dcérska firma Powertrain Engineering Sweden AB momentálne produkuje elektromotory.
Aby sme nezabudli, dvojstupňová prevodovka Volva pracuje s dvojicou mokrých spojok, a to okrem iného znamená, že auto bude môcť radiť aj pri plnom zaťažení bez prerušenia výkonu, ako to dokážu aj dnešné dvojspojkové prevodovky párované so spaľovacími motormi. Pre Volvo je aj podľa textu v patente táto vlastnosť „veľmi dôležitá pre prémiové vozidlá“.
ZDROJ: topspeed.sk